logo
سه شنبه 29 آبان 1397 - 
 جديدترين اخبار:      بنیان‌های فرهنگی علوم انسانی: دیدگاه‌ها و تجارب   تکنولوژی جذب سامانه بارشی   ابداع روشی موثر برای درمان «آب سیاه» چشم با همکاری دانشمند ایرانی   ربات اجتماعی « آرش » به کمک کودکان سرطانی آمد   کمک صندوق حمایت از پژوهشگران به ثبت بین المللی اختراعات   بیانات در دیدار مدال‌آوران کاروان ورزشی ایران در بازی‌های پاراآسیایی اندونزی   تامین ۸۰ درصد نیاز خودروسازان در داخل   لزوم شناسایی نیاز‌ها و تبدیل آن به فرصت اقتصادی   صادرات ۲۷ میلیاردی کالا‌های غیر نفتی   معرفی ظرفیتهای صادراتی در ایران اکسپو ۲۰۱۸   ارتقای ۴۵ رتبه‌ای ایران در نماگر ارتقای سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی   لزوم عرضه پایدار نفت در بورس انرژی      

 کد خبر: 14568   زمان ارسال : 1397-06-11 20:23:52    تعداد بازدید: 141    نویسنده:  
حواشی بازار خودرو، خودرو سازان را به کمیسیون اصل 90 کشاند

حواشی به وجود آمده در بازار خودرو اعم از افزایش بی رویه قیمت ها و کمبود عرضه موجب شد اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی خودرو سازان را به این کمیسیون فرا بخوانند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، در نشست امروز کمیسیون اصل 90 که علاوه بر خودرو سازان، رئیس کل گمرک،​ رئیس شورای ملی رقابت، انجمن واردکنندگان خودرو، انجمن حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، مدیریت نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان تعزیرات استان تهران و اعضای سازمان بازرسی کل کشور حضور داشتند ،محمدی رئیس کمیسیون گفت:​ مردم علاوه بر اینکه باور ندارند برنامه ای برای کنترل گرانی ها در ارز، سکه و خودرو وجود داشته باشد ،باور ندارند برنامه ای برای کنترل بازار خودرو از طرف خودرو سازان وجود داشته باشد و همین امر موجب شده با شکایت های بی شمار مردمی در حوزه خودرو مواجه باشیم.

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل 90 نیز افزود: براورد ما این است که سیاست های غلط زیرمجموعه های وزارت صنعتف معدن و تجارت و انحصار بازار خودرو ازجانب خودرو سازان همچنین سوء مدیریت و بی برنامه گی در حوزه خودرو موجب شده وضع فعلی به وجود آید.

تجری دیگر عضو کمیسیون اصل 90 نیز در این نشست گفت: چرا با وجود پیش بینی های لازم، تولیدات خودرو به موقع عرضه نشد تا وضع فعلی به وجود نیاید اینکه نتوانیم عرضه به موقع داشته باشیم علاوه بر جو روانی نتیجه سوء مدیریت هاست.

امیر حسن خانی نائب رئیس کمیسیون اصل 90 نیز گفت:​ این قابل قبول نیست که در بحث خوردو همه هزینه ها را داریم به مردم تحمیل می کنیم و کسی هم از متولیان صنعت خودرو پاسخگو نیست.

هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه امکان ذخیره سازی قطعات خودرو برای دوران طولانی مدت وجود ندراد و تنها می توان قطعات خودرو را برای سه تا چهار روز در گردش داشت گفت: نقدینگی هزار و 530 هزار میلیارد تومانی موجود در جامعه اگر در بانک با سود 15 درصدی هم همراه باشد سالانه 230 هزار میلیارد تومان سود می دهد که اگر یک سوم آن را سپرده گذاران هزینه کنند و یک سوم آن را در بانک ها نگهداری کنند 70 هزار میلیارد تومان باقیمانده اگر وارد هر بازاری از جمله بازار خودرو شود آن بازار قفل می کند نمونه آن هم ثبت نام بیش از 500 هزار نفر آن هم برای یک پیش فروش کوتاه مدت است.

وی افزود: آنچه را که در انبارهای ایران خودرو در تبریز نشان داده اند در واقعیت این است که هشت هزار دستگاه خودرو با نقص قطعه به همراه بود که به همراه نقص های موجود در دیگر واحدهای ایران خودرو به سازمان تعزیرات اعلام شده بود ضمن اینکه این خودروها صاحب دارد و باید به آنها تحویل داده شود ما هم اگر دیر تحویل دهیم بابت دیرکرد باید ماهی 2/5 درصد جریمه بدهیم باید این نکته را هم در نظر گرفت که اگر خودرویی را ناقص تولید می کنیم به این علت است که قطعه ساز بخش خصوصی نمی تواند قطعه را در وقت مقرر به ما برساند.

جهرودی مدیر عامل سایپا نیز در این نشست با بیان اینکه تا خرداد امسال رشد 25 درصدی تولید خودرو داشتیم گفت: افزایش تولید به گونه ای بود که پراید را با 4 تا چک می فروختیم و برای فروش سراتو دنبال مشتری بودیم اما اکنون به نقطه ای رسیدیم که برای فروش 20 هزار خودرو 730 هزار نفر متقاضی هستند آن هم متقاضیانی که 100 میلیون در حساب انها وجود دارد یعنی 73 هزار میلیارد تومان موجودی که معادل فروش یک سال کل خودرو سازی کشور است.

وی افزود: تا قبل از شروع تحریم ها همه سی کی دی خودرویی را به کشور رساندیم از جمله سراتو و برلیانس اما اکنون نمی توانیم از گمرک به علت منع قانونی خارج کنیم.

فرود عسگری رئیس کل گمرک با بیان اینکه از 18 میلیارد دلار واردات، بیشترین حجم واردات به ارزش 800 میلیون دلار مربوط به قطعات منفصله خودرو است گفت: ما 80 تا 90 درصد محموله های خودرویی را ترخیص کردیم 10 تا 20 درصد باقیمانده هم برای تسویه وارد کنندگان با بانک ها بوده است ضمن اینکه ترخیص نسیه، شناور کردن ضمانتنامه های بانکی و جایگزینی حقوق ورودی و ارزش افزوده به جای ضمانتنامه نیز از دیگر تمیهدات ما برای کمک به واردکنندگان بوده است.

*****
نام و نام خانوادگی ایمیل
پیغام
کد امنیتی مقابل را وارد کنید کد امنیتی

printer